Iz sadržaja rubrike
Obavijesti
Preporučujemo
E-lista

Prijavite se na našu e-listu i primajte obavijesti o našem radu


Vesela škola čitanja


Cilj radionice je pružanje stručne logopedske pomoći djeci koja žele razvijati svoju vještinu čitanja i pisanja, kao i djeci s već postojećim teškoćama u čitanju. Djeci će se ukazivati na važnost svladavanja tehnike čitanja i kakav utjecaj čitanje ima u životu.


Narodna Knjižnica Petar Preradović


Narodna Knjižnica Petar Preradović
VESELA ŠKOLA ČITANJA
2013. godine Dječji odjel Knjižnice pokreće novi program pod nazivom Vesela škola čitanja za djecu s teškoćama u čitanju i pisanju koji se kontinuirano provodi do danas.
Vesela škola čitanja je radionica namijenjena djeci, učenicima prvih razreda koja teže usvajaju vještinu čitanja i pisanja i učenicima drugih razreda koji imaju utvrđene teškoće u čitanju i pisanju. Provodi se jednom tjedno u trajanju od sat vremena tijekom drugog polugodišta, od veljače do lipnja, a zajedno ju vode logopedinja Matea Pleskalt i knjižničarka VjeruškaŠtivić. Tijekom sata provode se zajedničke igre i individualni rad na svim sastavnicama čitanja i pisanja, abecednom načelu, semantici, sintaksi i pravopisu te razumijevanju pročitanog.
Cilj radionice je pružiti stručnu logopedsku pomoć djeci koja zaostaju u razvoju vještine čitanja i pisanja za svojim vršnjacima kao i djeci kod koje postoji sumnja na teškoće u čitanju i pisanju i teškoće u učenju ili je već dijagnoza postavljena. Djeci se ukazuje na važnost čitanja i kakav utjecaj čitanje ima u životu jer ako djeca u nižoj školskoj dobi ne usvoje dovoljno dobro tehniku čitanja, kasnije je vrlo teško nadoknaditi propušteno, te takva djeca redovito imaju problema s čitanjem i učenjem. Na djeci zanimljiv način provode se raznovrsne aktivnosti poput vježbi i igara kojima se razvija sama tehnika čitanja kao i razumijevanje onoga što čitaju, što je vrlo bitno za njihovo učenje. Program obuhvaća i aktivno uključivanje roditelja u praćenju napretka djece. Roditeljima se skreće pozornost na njihovu ulogu, motivira ih se i upućuju kako da pomognu svojoj djeci u svladavanju čitanja. Radionica je usmjerena na čitanje kao pozitivnu i ugodnu aktivnost jer čitanje iz užitka ima pozitivan utjecaj na čitanje radi skupljanja informacija i stjecanje znanja.
Čitanje je demokratsko pravo svake osobe. Polazeći od te tvrdnje zaključujemo kako djeca s disleksijom ne smiju biti zakinuta za radost čitanja. Kako bi im knjižnica pomogla u ostvarivanju prava na čitanje, koje za sobom povlači brojna druga prava, napravili smo nekoliko koraka u tom smjeru. Ostvarili smo suradnju na volonterskoj razini sa stručnjacima na području logopedije koji su vodili radionice Radionicu priča i Veselu školu čitanja te savjetovali roditelje i knjižničare o najboljim načinima kako pomoći djeci s teškoćama u čitanju. Stupili smo u kontakt s Hrvatskom udrugom za disleksiju koja nam je dala svoje promotivne materijale o disleksiji i čiji stručnjaci drže korisna predavanja za roditelje i pedagoške djelatnike. Jedna knjižničarka prošla je edukaciju za rad s osobama s teškoćama u čitanju i pisanju u sklopu Centra za stalno stručno usavršavanje knjižničara koja je suvoditeljica radionica, organizatorica usluga i aktivnosti te osoba u Knjižnici kojoj se korisnici mogu obratiti za pomoć. Na Dječjem odjelu formirana je posebna zbirka za osobe s teškoćama u čitanju koja sadrži navedene promotivne materijale HUD-a i građu o disleksiji, te građu laganu za čitanje.

Svim navedenim aktivnostima zajednici se šalje pozitivna poruka kako knjižnica može biti jedan od partnera tijekom čitateljskog razvoja, učenja i odrastanja.Kvalitetnom uslugom i programima te pozitivnim ozračjem želi se motivirati korisnike s teškoćama u čitanju i pisanju na korištenje knjižnice. Redovito dolaženje u knjižnicu zbližava djecu s knjigom i čitanjem što se pozitivno odražava na njihov školski uspjeh, ali i na kvalitetu života uopće.Upravo zato Dječji odjel bjelovarske knjižnice je prijatelj s disleksičnom djecom.


PRIMJER DOBRE PRAKSE u radu s djecom s teškoćama u čitanju i pisanju u Dječjem odjelu Narodne knjižnice „Petar Preradović“ Bjelovar, Hrvatska

RADIONICA PRIČA
Radionica priča je program koji se u Dječjem odjelu provodio od 2006.do 2011. godine, a bio je namijenjen djeci osnovnoškolskog uzrasta koja imaju teškoće u čitanju i pisanju.
Program Radionice zajednički su osmislili logoped Marko Opačić i knjižničarka VjeruškaŠtivić. Obuhvaćen je stručni rad s područja logopedije i rad na čitanju s razumijevanjem te promicanje čitanja iz užitka i to tako da se zadovolji dječji interes za učenje kroz igru.
Radionica priča provodila se u ciklusima, a u svakom ciklusu obrađeno je jedno književno djelo uređeno prema načelima štiva laganog za čitanje u obliku slikovnice.Odabrana su lektirna djela jer se željelo povećati ponudu te građe u knjižnici koje na hrvatskom izdavačkom tržištu tada gotovo i nije bilo.
Djecu se nizom kreativnih i edukativnih igara motiviralo na čitanje priče, pažljivo osluškivanje riječi i rečenica, te razumijevanje pročitanog sadržaja. Radeći na obogaćivanju vokabulara, te razumijevanju i stvaranju rečeničnih struktura napravljena je priča lagana za čitanje. Vizualiziranjem pročitanog djeca su usmjerena prema osmišljavanju slika, odnosno ilustracija, prateći smisao i tijek radnje. U tehničkom dijelu nastajanja slikovnice svako dijete je koristilo računalo i drugu informatičku i tehničku opremu. Sve slikovnice iz Radionice priča snimljene su na CD-ROM gdje im je dodan zvučni zapis i efekt listanja. Za zvučni zapis snimljeni su polaznici Radionice, djeca s teškoćama u čitanju, kako čitaju na glas odlomke iz slikovnice koje su prethodno obradili kao štivo lagano za čitanje.
Prva lektira koja je obrađena u Radionici priča je priča Dubravka Horvatića „Stanari u slonu“, slijedile su lektire "Šestinski kišobran" Nade Iveljić, „Kresivo“ H.C. Andersena, „PetricaKerempuh“ Slavka Mihalića i „Pipi slavi rođendan“ prema odlomku iz knjige Pipi Duga Čarapa A. Lindgren.
Ne manje važan dio od izrade slikovnica je i njihovo predstavljanje široj javnosti. Na kraju svakog ciklusa organizirana je promocija slikovnice. To je veliki događaj za sve sudionike Radionice priča.
Na kraju ističemo dobrobiti Radionice priča za Knjižnicu i korisnike:

- napravljena je građa lagana za čitanje
- omogućeno je djeci s teškoćama u čitanju čitanje s razumijevanjem
- omogućeno je djeci s teškoćama u čitanju da ostvare svoje pravo na čitanje
- pokazano je i dokazano da su djeca s teškoćama u čitanju inteligentna, kreativna, maštovita, vrijedna i znatiželjna
- omogućeno je djeci s teškoćama u čitanju i pisanju da budu jednaka u svojoj različitosti
- djeci s teškoćama u čitanju podignuto je samopouzdanje.

Narodna Knjižnica Petar Preradović
GOOD PRACTICE in supporting children with difficulties in reading and writing from the Bjelovar Public Library Children’s Department, Croatia

STORY WORKSHOP
The Story Workshop was part of the Bjelovar Public Library Children’s Department program from 2006 to 2011. It was geared towards primary school aged children with difficulties in reading and writing. Workshop concept was jointly designed by the speech therapist Marko Opačić and the librarian Vjeruška Štivić. Thus, it included the professional work in the field of speech pathology, the work on reading comprehension as well as the promotion of reading for pleasure and all this in a way to meet the children’s interest in learning through play.
The Story Workshop took place in cycles. One literary work had been processed in each cycle according to the guidelines for easy-to-read materials and presented in a form of a picture book. Works were selected from the required reading list for elementary school in order to increase the book supply in the time when easy-to-read books were scarce at the publishing market in Croatia.
A series of creative and educational games was designed to motivate children for reading the story, carefully listen to the words and sentences, and to facilitate understanding of the content. Through vocabulary enrichment activities and sentence structure excercises an easy-to-read story was created. Children were encouraged to visualize what was being read in order to inspire them to illustrate the story. While illustrating they had to consider the meaning and course of action. During the technical part of the picture book creation every child has used a computer and other technical equipment. All picture books created in the Story Workshop were digitalized and saved on a CD-ROM with added soundtrack and scrolling effect. Workshop participants, children with difficulties in reading, were recorded for the soundtrack while reading aloud passages from a picture book that had previously been studied as an easy-to-read text.
Four works by Croatian authors were processed in the Story Workshop and a chapter from Astrid Lindgren’s Pippi Longstocking was revised.
No less important part of making a picture book is its presentation to the general public. That is why the picture book promotion was organized at the end of each cycle.
Finally, we emphasize the benefits of the Story Workshop for the library and its users:
- easy-to-read materials are created
- reading comprehension is enabled for children with difficulties in reading
- children with reading difficulties are enabled to exercise their right to read
- it has been shown and proven that children with difficulties in reading are intelligent, creative, imaginative, diligent and curious
- children with difficulties in reading and writing are enabled to be equal in their differences
- struggling readers experience a significant boost in self-confidence.

MERRY SCHOOL OF READING
In the year 2013 Bjelovar Public Library Children's Department launched a new program called Merry School of Reading for children with difficulties in reading and writing, which continually runs to this day. Merry School of Reading is a workshop for children, first grade elementary school pupils, who have problems with acquiring reading and writing skills and for second grade pupils with identified difficulties in reading and writing. It takes place once a week for an hour during the second school semester, that is from February to June. Workshop presenters are a speech therapist Matea Pleskalt and a librarian Vjeruška Štivić. During that single hour group games are intertwined with individual work on all components of reading and writing, alphabetic principle, semantics, syntax, spelling and reading comprehension.
The aim of the workshop is to provide expert speech therapy for children lagging behind peers in reading and writing skills, as well as children with suspected difficulties in reading, writing and learning or those already diagnosed. Children are made aware of the importance of reading and its significance in life, because if children in the lower elementary school age do not adopt good enough reading technique it is very difficult to catch up later, and they continually have problems with reading and learning. Through various activities interesting to children, such as games and exercises, they improve their reading technique as well as reading comprehension as an especially important element of learning. This program includes parents as active participants in monitoring the progress of children. Parents are made aware of their role, they are being motivated and given suggestions on how to help their children in mastering reading.
The workshop focuses on reading as a positive and pleasant activity because reading for pleasure has a positive effect on reading for information and acquiring knowledge.
Reading is a democratic right of every person. On the grounds of this statement, we conclude that children with dyslexia should not be deprived of the joy of reading. To help them exercise their right to reading, which entails a number of other rights, the Bjelovar Public Library made a few steps in that direction. Cooperation on a voluntary basis with speech pathology experts has been achieved for the workshops Story Workshop and Merry School of Reading and for advising parents and librarians on the best ways to help children with reading difficulties. A contact has been made with the Croatian Dyslexia Association (CDA) that gave us their promotional materials about dyslexia and whose experts give useful lectures for parents and teaching staff. One librarian has undergone training for working with people with difficulties in reading and writing that was organized by the Croatian Centre for Continuing Professional Development of Librarians. This librarian is the co-leader of the mentioned workshops, organizer of services and activities, and the person at the library whom users can ask for help regarding reading difficulties. Children's Department developed a special collection for people with reading difficulties containing the mentioned promotional CDA material, materials on dyslexia and easy-to-read materials.
All these activities send a positive message to the community showing that the library can be one of the partners in different stages of reading development, in learning and growing up. Quality services and programs enriched by the positive atmosphere are ways to encourage the use of the library by users with difficulties in reading and writing. Using the library regularly brings children closer to books and reading thus making a positive impact on their academic achievement, but also on the quality of life in general. That is why Bjelovar Public Library Children's Department is friends with dyslexic children.
Vjeruška Štivić, mag.bibl.
Head of Childrens Department
Public Library »Petar Preradović« Bjelovar



« Prethodni članak: Više od igre: svijet u meni

 objavi | ispiši | pošalji
» Sljedeći članak: UČIonica